Enslaving the ultra-Orthodox Children by Denying them an Education – Israel

images.haredim

BANKRUPTING THE WORLD BY DENYING EDUCATION TO THE ULTRA-ORTHODOX…

Last week we reported on a Satmar decree that women are not to receive a secondary education. Any woman who receives a secondary education will be forbidden from teaching within the Satmar community. Ostensibly, if a woman decides to go out and get a secondary education she will be effectively excommunicated. In our view, the purpose of the decree was to guarantee the cycle of subjugation of women within that community. As a side matter, no woman will be able to be a doctor, a midwife, a teacher, etc. because she will not be educated enough for any of those fields. Moreover, while many states and countries demand that funding to non-public schools requires some version of “substantially similar” education, if children within the Satmar community are being taught be teachers who themselves are uneducated, a “substantially” similar education is simply an oxymoron.

The following article was published in Israel this morning and represents an extraordinary statistical analysis of the rapid decline, if not destruction, of education within the ultra-Orthodox community and its affects on the educational system of the country at large.

We have summarized the article. If an English version comes out, we will publish accordingly.

In Israel every child is required to graduate high school with a “Certificate of Bagrut.” This certificate is necessary for kids to go to university and to get jobs within Israel. In order to qualify for the certificate, there are core courses: English, Math, Hebrew and a few others and then there are electives. The children within the public schools, similar to the United States, England, Australia and elsewhere spend years of learning these core courses and the electives in order to qualify to pass these exams obtain certificates and become active participants in the Israeli workforce and economy.

Within the ultra-Orthodox community, there is a 1% pass rate. In other words, only 1% of the ultra-Orthodox community throughout all of Israel has that certificate. Moreover  cities like Jerusalem, which once had the highest pass rates, are declining in pass rates as their ultra-Orthodox communities increase in proportion to the decrease in non ultra-Orthodox members.

The results of this analysis provide a picture of the future of education in ultra-Orthodoxy as follows:

  1. The children are going to have little choice but to remain within their own community as they will not have educational capital necessary to function outside of it;
  2. The less educated the ultra-Orthodox population becomes the less services will be available to them from within their community and the more dependent they will become upon others to support them. This includes and is most prevalent regarding doctors, lawyers, midwives, hospital personnel, etc.;
  3. The entire population of Israel is in greater danger from forces within and without as not only is its army service being affected by the ultra-Orthodox who do not serve in the army; but its education within the world stage is diminishing disproportionately to the surrounding countries which, despite what may or may not be fundamentalism is little-by-little exceeding Israel in educational levels.
  4. This picture illustrates what will happen on a global scale if the non-ultra-Orthodox world does not impose educational standards and draw a line in the sand in terms of maintaining them. Put simply, as the ultra-Orthodox communities grow at exponentially faster rates than non-ultra-Orthodox and non-Jewish communities, the economic ramificaitons on a world stage will be devastating. The situation is simply not sustainable on a continuing worldwide level.

 

הנתונים נחשפים: בדקו את מצב החינוך ביישוב שלכם

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4847626,00.html

בית ג’ן מובילה בזכאות לבגרות, מודיעין הרשימה עם בגרות בהצטיינות וסכנין רשמה הישג נאה בעניין בלמידה. משרד החינוך מפרסם בפעם הראשונה שיקוף של בתי הספר התיכוניים ב-260 רשויות מקומיות. איפה בלטו בחמש יחידות מתמטיקה והיכן מנעו נשירה? היכנסו וגלו את התמונה המלאה ביישוב שלכם

שחר חי ויוסי מדריסוביץ’עדכון אחרון: 29.08.16

היכן שיעור הזכאים הגבוה ביותר לתעודת בגרות? איפה השיגו את תעודות הבגרות המצטיינות ביותר? איזה יישוב הצליח למנוע הכי הרבה נשירה ממערכת החינוך? כמה תלמידים היו מעורבים בתקריות אלימות? והיכן קידמו את המורים? משרד החינוך מפרסם הערב (יום ב’) לראשונה את התמונה החינוכית של בתי הספר התיכוניים ב-260 רשויות מקומיות בישראל.

בעבר, המדידה התייחסה לשיעור הזכאות לבגרות בלבד. במשרד החינוך ציינו בהתייחסם למדידה הקודמת כי “הדבר יצר רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכול. עשייה חינוכית, ערכית ומשמעותית חשובה לא פחות”. לכן הוחלט במשרד לציין כי הישגי בתי הספר משקפים מעורבות חברתית, מניעת נשירה ממוסדות חינוך, שמירה על טוהר בחינות ועוד. המשרד הכליל גם את נתוני הגיוס לצה”ל, אולם נתון זה נכון לשנת תשע”ב.

את טבלת הזכאות לבגרות מקרב הלומדים ברשות בשנת הלימודים תשע”ה מוביל היישוב בית ג’ן עם 99% הצלחה. אחריו ברשימה: כאוכב אבו אל-היג’א עם 98%, קריית עקרון עם 96%, גבעת שמואל וקדומים עם 93%, מועצה אזורית לב השרון עם 92%, מועצה אזורית ערבה תיכונה, רג’ר ויבנה עם 91%, וגבעתיים, חורפיש, מודיעין ומזכרת בתיה עם 90%.

מבין הרשויות הגדולות, בראשון לציון השיגו בוגרי תשע”ה 77% הצלחה, בחיפה 76%, בתל אביב ובבאר שבע 70%, ובירושלים 47%. בתחתית הרשימה ניתן למצוא את מודיעין עילית וקריית יערים עם אפס אחוזי הצלחה, בני ברק 11%, ג’סר א-זרקא 15%, ביתר עילית 16%, ורכסים עם 12% זכאים לתעודת בגרות מקרב הלומדים ברשות.

נתון נוסף חשף את הזכאות לתעודת בגרות מצטיינת. בתל אביב נרשמה בסעיף זה עלייה מ-8.2% מהתלמידים שקיבלו תעודת בגרות מצטיינת בתש”ג ל-8.9% בשנת תשע”ה. גם בבת ים חלה עלייה: מ-3.1% בתשע”ג ל-6.1% בתשע”ה. מודיעין רשמה בסעיף זה תוצאה מרשימה עם עלייה מ-11% בתשע”ג ל-17.6% בתשע”ה. גם חיפה רשמה הישג כשעלתה באותן שנים מ-10.3% ל-11.7%.

רק 1 מכל 10 תלמידים חרדים זכאי לבגרות

באשדוד חלה ירידה בזכאים לבגרות איכותית: מ-3.7% בתשע”ג ל-3.3% בתשע”ה. ירידות נוספות בקבלת תעודות בגרות מצטיינות נרשמו בגבעתיים (16.4% בתשע”ג לעומת 14.5% בתשע”ה), בנס ציונה (מ-12% ל-10.8%), בטירת כרמל (מ-2.1% לאחוז), בדימונה (מ-2.8% ל-1.2%), בראשון לציון (מ-7.9% ל-7.2%) ובירוחם (מ-7.2% בתשע”ג ל-6.9% בתשע”ה).

התמונה החינוכית מגלה גם את מעורבות התלמידים באירועי אלימות. הממוצע הארצי בתחום זה עומד על 7%. בבאר שבע, בית שמש וכפר קאסם נמצא בשנת תשע”ה כי 9% מהתלמידים בכל אחת מהערים היו מעורבים בתקריות אלימות. בירושלים, נתניה, עפולה ואום אל-פחם 8%, בחיפה, אשדוד, חולון ואילת 7%, בתל אביב, רעננה, הוד השרון, חדרה, הרצליה ופתח תקווה 6%, בראשון לציון וטירת כרמל 5%.

הנתונים מגלים גם פירוט מלא לפי כל יישוב בתחום שבדק את המסוגלות, את הסקרנות ואת העניין בלמידה. סכנין רשמה הישג בתחום זה עם הצלחה של 74% מהתלמידים. בג’דיידה-מכר נרשמו 71% הצלחה, בעילוט 67%, ברמת גן 53%, בירושלים 50%, בתל אביב וכרמיאל 47%, בקריית טבעון 40%, במבשרת ציון 38% ובזכרון יעקב 37%.

התמונה החינוכית לבתי הספר התיכוניים בדקה גם את הקרבה והאכפתיות בין המורים לתלמידים בכל יישוב. כאן נמצא כי בקלנסווה דיווחו 55% מהתלמידים על חיבור בינם לבין מוריהם. בלוד השיבו בחיוב על השאלה 53% מהתלמידים, בנצרת 48%, ברעננה 46%, בחיפה 41%, בטירת כרמל 39%, בחולון 38%, בנתניה 37%, בבני ברק 36%, באילת 35% ובהוד השרון ורחובות 33%.

בפרק שבדק את העידוד למעורבות חברתית ואזרחית השיבו בחיוב בנושא זה 62% מהתלמידים בלוד ובחצור הגלילית. בעכו 57%, בגבעתיים 52%, בחולון 48%, בתל אביב 47%, במבשרת ציון 46% ובחדרה 45%.

במערכת החינוך נעשה לאורך השנים ניסיון לשמור על התלמידים בבתי הספר מבלי לפגוע ברמת ההישגים. באריאל נרשמה בתשע”ה ירידה באחוז הנושרים (מ-0.8% ל-0.3%). אחוז הזכאים לבגרות באריאל ברמת חמש יחידות במתמטיקה עמד בשנת תשע”ה על 14%, עלייה של 6% מהשנה הקודמת. אחוז הזכאים לבגרות בעיר ברמת חמש יחידות באנגלית נמצא גם כן בעלייה וגבוה ב-5% מהממוצע הארצי.

בבית ג’ן, שמובילה בשנים האחרונות בזכאות לבגרות, עומד אחוז הנושרים בתשע”ה על 0.5. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות לימוד במתמטיקה עמד בתשע”ה ביישוב על 12%. מדובר במגמת עלייה לאורך השנים ואחוז גבוה במעט מהממוצע הארצי. אחוז הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות באנגלית עומד בבית ג’ן על 29, והממוצע הארצי הוא 31.9%.

באשדוד אחוז הנושרים גבוה מהממוצע הארצי ועמד בתשע”ה על כמעט שני אחוזים, מדובר בעלייה של 9% מהשנה שקדמה. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה עקבי לאורך השנים האחרונות ועומד על 11%, גבוה במעט מהממוצע הארצי. ברמת חמש יחידות אנגלית אחוז הזכאים בעיר עומד על 30%, מדובר בעלייה קלה במהלך שלוש השנים האחרונות.

בדימונה אחוז הנושרים גבוה מהממוצע הארצי ועומד על 2.3% – עלייה של אחוז וחצי מהשנה שעברה. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות עמד בתשע”ה על 7%. אחוז הזכאים לארבע יחידות לימוד באנגלית עמד על 28 – עלייה של 4% מהשנה שקדמה לה, ומעט מתחת לממוצע הארצי.

בראשון לציון נרשמה עלייה באחוז הנושרים מ-0.6% ל-1.3%. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות עמד בתשע”ה על 13% – שלושה אחוזים מעל הממוצע הארצי. אחוז הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות באנגלית בעיר עמד על 40%, גבוה ב-8% מהממוצע הארצי.

בתל אביב אחוז הנושרים בתשע”ה עמד על 1.7 – עלייה של שני אחוזים מהשנה שקדמה לה. מדובר בנתון שגבוה בכשני אחוזים מהממוצע הארצי. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות עמד על 12% – עלייה של שני אחוזים. אחוז הזכאים לבגרות ברמת 5 יחידות במתמטיקה עמד על 47, גבוה ב-15% מהממוצע הארצי.

בירושלים אחוז הנושרים בתשע”ה עמד על 2.2%, לעומת הממוצע הארצי – 1.46%. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה בעיר עמד על 7% ובאנגלית על 28%. בחיפה שיעור הנושרים עמד על 1.6% – עלייה של שלושה אחוזים מתשע”ד. שיעור הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה עמד על 17%, ובאנגלית על 45%, גבוה ב-13% מהממוצע הארצי.

בקריית אונו, אחוז הנושרים עמד על אחוז אחד בלבד. אחוז הזכאים לבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה עמד על 26% – עלייה של שבעה אחוזים מהשנה שקדמה. מדובר בתוצאה שגבוהה ב-16% מהממוצע הארצי. אחוז הזכאים ברמת חמש יחידות באנגלית עמד על 72%, גבוה ב-40% מהממוצע הארצי. עם זאת מדובר בירידה של 3% מתשע”ד.

שר החינוך נפתלי בנט אמר לנוכח פרסום תמונת המצב בתיכונים: “בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים. בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון – לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח והיום אני מקיים – נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות”.

הוא הוסיף כי “אני מאמין ששינוי שיטת המדידה תביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך. מדידה לא סותרת ערכים. היא כלי לצמיחה ולשיפור. השאלה האמיתית היא מה מודדים. אם מודדים רק הצלחות וזכאות – מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת, ואת זה אנחנו משנים היום”.

 

8 thoughts on “Enslaving the ultra-Orthodox Children by Denying them an Education – Israel

  1. There’s a particular sort of irony in this. The American ultras while they are a drain on the resources of the society in which they are embedded are Trump supporters – yet Trump if he had his way would cut benefits to non-working parasites such as these – unless perhaps their bloc voting would convince him to do otherwise which now that I think about it is probably the case. They’ve learned to exploit our society’s willingness to allow almost anything in the name of religious freedom to keep their children ignorant and dependent on either government benefits or on the fruits of the many frauds in which their parents engage.

    Like

  2. The word “enslaving” that you use in the title is not inaccurate. Remember that it was illegal in the U.S. South to educate slaves. The slave masters knew that if their “property” could read and write, they could learn other skills on their own and would become part of what was later called a revolution of rising expectations. The one thing they feared the most was a slave rebellion.

    The parallels are there if you want to see them.

    Like

  3. This is a no brainer anyone living among theese hassidim can see it clearly righ next to me in bp i see my neighbors son stoped going to english after he became bar mitzva the girls are going but not the boys down my block another few kids you can see are not going some stoped going altogether since the tuition is so high they cannot afford it with 6 7 or 10 kids

    Like

  4. I tell this story in hopes that another family with a bright daughter will not let community leaders pidgeon hole that girl. We had our daughter enrolled at our local hebrew day school. The school itself said that they were open to all streams, but in reality they tended to force the kids into an orthodox lifestyle. My daughter is exceedingly bright and graduated with top honors. For the next year, there was discussion as to whether she would continue on to the Hebrew High or transfer into secular education. My daughter wanted sciences which were absent from the Jewish system. We politely declined the offer of admission to the Hebrew High. We caused a s**t-storm. Suddenly, the principal of her day-school was calling me at home and at the office. Then the rabbi-principal of the Hebrew High School called. He said that we were thumbing our noses at the community, and we were acting “traitorously”. I asked if they could accommodate her academic needs of science and mathematics. The principal’s response was that my daughter had no need of science or math. In short he said that all she needs to know is how to make good soup and push out a baby. At some point the words “fuck” and “off” entered our conversation. My child is now finishing her residency in Obstetrics and Gynecology.

    Liked by 1 person

    • At some point the words “fuck” and “off” entered our conversation.

      While reading your comment, I had already composed that response in my head before I read that you, too, came up with the same — and only — appropriate response. Actually, you were far too easy on him.

      Liked by 1 person

    • So, altercocker…. Your daughter is very accommodating… She is pushing out babies – just on the right side of the table. That is a great comment – perhaps one of the best so far. There is some sort of “justice” to be had from having your daughter doing exactly as was prescribed by the Rabbi. Almost begs a phone call to that very same Rabbi to tell him so! We get emails of this sort constantly and the simple reality is that were the ultra-Orthodox to be abandoned by the communities they do not sponsor, the state or country funding of non-substantially similar private education, of services like ambulance and fire and trash removal – all done by non-ultra-Orthodox relying in large part upon subsidies and social services, then they would have little choice but to start to educate their own. If we gave to them in proportion to the taxes they pay, they would have little choice but to stop registering every other home as a synagogue or an LLC, tax exempt entity. They would need the services so at some point, they would be forced to pay for them. As a caveat to that last sentence, in many states there are ambulance services and EMT’s which are fully run by ultra-Orthodox groups. There are only men, however, on these ambulances and running these ambulances. The second caveat is that it is not uncommon to see ultra-Orthodox men travelling on Shabbat in ambulances or in cars escorting those ambulances – to their credit. However, the women are not found among them.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s